Een oplichter aan de lijn? Laat je niet vangen!

Hoe kan je oplichters aan de telefoon herkennen? De FOD Economie geeft tips.

Maakt de verkoper zich bekend? Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen.

  • Is het aanbod van de verkoper duidelijk? Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan om meer details. Misleidende telefoontjes gaan meestal over gratis aanbiedingen, kortingsbonnen of proefpakketjes om een product eerst uit te testen.
     
  • Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn? Check of de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen (https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/consumentenbedrog/voorbeelden-van-oplichting/oplichters-aan-de-lijn/lijst-van-televerkopers-en) staat waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen.
    Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet noodzakelijk dat het aanbod veilig is.
     
  • Heeft u een schriftelijke bevestiging gekregen? Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw recht om van de aankoop af te zien. Kijk hiervoor tevens uw ongewenste e-mails na.

Kreeg u een verdacht telefoontje? Meld het dan aan de FOD Economie via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ en bij https://www.eccbelgie.be/ wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt